2009. szeptember 18., péntek

Egyiptom 2. rész

Első nap reggeli után fürödtünk, napoztunk, majd délután némi pénzváltás után betámadtuk Hurghadát. A városnak van egy újabb része Sakala és régi városrész Dahar. Gondoltuk elsőre elég lesz beugrani Sakalába, ezért fogtunk egy taxit és irány az új kikötő.

Ez egy európai szemmel is igen tetszetős városrész a tengerparton de épp ezért elég is volt belőle fél óra, inkább sétáltunk egyet a városban és benéztünk pár bazárba meg kajáltunk a M'c Donaldsben, mert mást egyenlőre nem vállaltunk volna be:)

A következő nap hasonlóképp telt, csak az esti bazározáshoz hozzánk csapódott egy fiatal pár is, így megoszlottak a taxiköltségek.
Ha már itt tartunk, a taxikról pár szó: kétféle eszközt lehet a magunkfajta túristákna kigénybe venni a távolságok lekűzdésére. Az egyik variáció, hogy beülünk egy rendes taxiba miután megalkudtunk az árról. Ez a drágább de komfortosabb változat, 20 egyiptomi fontért (cka 800 HUF) bárhová képesek elvinni az embert. Sokkal kalandosabb ennél, ha az ún. iránytaxik valamelyikét vesszük igénybe. Ezek 10-12 személyes kisbuszok, amik a városban és környékén fel-alá ingáznak egész nap és felvesznek bárkit bárhol, aki épp leinti őket. Ezeknek az átlagos koruk úgy 20 év körül van, koszosak, kopottak viszont olcsóbbak. Első utunk a városba épp ilyennel történt, mert a szállodából kilépve egy ilyen állt meg először. Hármasban beültünk a sofőr mellé, de azért nem volt őszinte a mosolyunk az út alatt:) Pár száz méterenként megállt a kocsi és felvett-kitett valakit. Ennyi arab fószerrel már rég utaztam együtt. Az egyik egy jó méteres sövényvágó ollóval szállt be mögénk, a másik egy két méteres vascsővel, míg egy harmadik fazon egy autó kipufogót szorongatott a hóna alatt:) Az utunk végén azért a sofőr adott Ádinak egy plüssfigurát ajándékba:)
Utolsó este is ilyennel mentünk be a városba, két magyar pár jött velünk. Már rutinos voltam, így letisztáztuk, hogy nem áll meg sehol útközben:) Egyszer mégis megtette mikor már bent voltunk a bazársoron, miután némi füst kezdett el gomolyogni az utastérben a sofőr válla mögül. Azt hittem kigyulladt valami a cigitől, de a csóka beszaladván egy boltba, kezében egy 1,5 literes vízzel tért vissza és felöntötte a hűtővíz tárolására szolgáló ballont a kocsiban, mivelhogy csak felforrt a hűtővíz:)

Fakultatív programok egész sorára be lehet fizetni akár az utazási irodánál még itthoz (persze ez drágább), akár kint. A mi első utunk egy tengeralattjáróra vezetett, amire a helyieknél fizettünk be a szállodában. Így cka 90 dollárba került szemben azzal a majd' 150-el, amennyi lett volna ha az iroda kinti emberénél fizetünk. Délelőtt 11-re jött egy kisbusz értünk a szállodába, majd miután még felvett néhány érdeklődőt más szállodáknál, elvitt Hurghada központjába, ahol a tengerparton volt egy szépen berendezett kiállítás a környék állatvilágáról.

Itt vártunk egy fél órát, mire a kikötőbe megjött értünk a hajó, ami kivitt a nyílt vízre egy telepített kis szigetre a tengeralattjáróhoz.

Átszálltunk a hajóról és irány a mélység:

Láttunk sok szép halat, meg egy fószer (bár tilos) kézből etette őket. Persze a túristáknak elsüllyesztettek egy hajót is, csak hogy legyen azért még némi látnivaló:) 25 méteres mélységben "cirkáltunk" egy órát, amiről persze tanúsítványt is adtak:

A következő programra amire befizettünk, egy ún. super safari volt. Csütörtök reggel jött értünk egy Land Crouiser jeep, amivel benyomultunk a sivatagba 30 km.-re megnézni egy "eredeti" beduin falut.

Útközben megálltunk egy órára egy központnál, ahol ezermillió (jó kis szám mi?) quad várta a túristákat. Ádikával nyeregbe pattantunk és nyomultunk a sivatagba vele háromnegyed órát. Na ez felejthetetlen élmény volt (neki is):)

Ne valami kis 50cm3-is gépet képzeljetek el: ezek masszív, bár nem tudom mekkora teljesítményű gépek voltak: iszonyat gyorsan lehetett velük repeszteni, már ha a viszonyok engedték. Sok helyen úgy dobált a homok, meg ugye Ádikát is vittem, hogy azért néha vissza kellett venni egy kicsit:) Lehetett volna némi plusz pénz fejében ilyenekkel is menni, de momentán az én ülepemnek a quad éppen elég volt:

Andi ezt nem vállalta be, addig hűsölt egy kicsit:)

Arab sofőrünk aztán kézbe vette a jeep kormányát és irány a beduin falu a sivatagban. Útközben egy szép helyen megálltunk egy kis pihire, mit mondjak, gyönyörű volt a táj.

Aztán azért csak elértük a végcélt:

Először ittun némi forró teát ami finom volt, bár a zacc a bögre alján meg maga a bögre sem volt túl bizalomgerjesztő:)

Idegenvezetőnk angolul mesélt egy csomó érdekes dolgot Egyiptomról, a sivatagban lévő 200 beduin faluban élők mindennapjairól és megnéztünk pár kunyhót. Az egyikben egy nénike sütött kenyeret, a másikban megmutogatták a beduinok által készített dolgokat, a harmadikban meg egy lány teveszőrből szőtte a táskákat. Érdekes volt, bár a kínai dömping azért itt is befigyelt (lsd. alant):)

Volt egy ásott kút is a faluban, amit a helyiek vagy 50 éve ástak, 20 éve még ebből itták a vizet, ma már csak a tevéket itatják belőle. Ez csak olyan 40 méter mély volt, de a legmélyebb a fószer szerint valamelyik beduin faluban majdnem 100! méter.

Persze ha már itt voltunk, tevegeltünk is egy kicsit. Mit mondjak, nem volt egyszerű a leszállás. Az indulás még csak hagyján, de mikor a két mellső lábára letérdel az állat,na akkor azt hittem menten pofára esek Ádival. Azért persze csak megúsztuk valahogy:)
Először Andi vállalta be a dolgot, ezen aztán mi férfiak is felbátorodtunk:)

Láttunk még dromedárt:

Csacsit:

No és némi teveszart:)

Ádival betámadtuk a WC-t (a képen a téglabodega), majd megmásztunk egy dombocskát a szebb kilátás reményében. Hát megérte annyi szent:) Míg Andika gyönyörködött a naplementében, mi Ádikával megkűzdöttünk a feljutással.

Aztán tálalták a vacsorát, volt némi zenés-táncos dzsembori, meg egy nagy távcsővel megszemléltük a Holdat és késő estére már újra a szállodában voltunk.